عمرو أديب عن الوضع الاقتصادي: قولوا للناس الحقيقة متديهومش أمال فارغة

أكد الإعلامي عمرو أديب؛ أن الدولة لابد أن تتحرك من أجل استغلال الحلول المتاحة للأزمة الاقتصادية الحالية وابعاد البيروقراطية التي تعطل عملية الطروحات الحكومية.

وقال أديب خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "أم بي سي مصر": "أنا عندي قناعة أن في مجموعة من الموظفين موقفين الدنيا؛ الحاجات اللي راحت صندوق مصر السيادي أخبارها ايه؟ الشركات المطروحة للبيع أخبارها إيه؟ الأراضي على سواحل البحر المتوسط والبحر الأحمر أخبارهم إيه".

وأكمل: "الراجل تاكر كارلسون اللي عمل اللقاء مع الرئيس بوتين؛ راح نازل السوبر ماركت في موسكو واشتري نفس الحاجات اللي بيشتريها في بلدهم؛ ولقي الحاجة اللي بيشترها في أمريكا بـ 400 دولار وفي روسيا بـ 100 دولار وقال دة معناه أن البلد دي اقتصادها منهارش".

وذكر: "احنا عندنا فرص كتيرة ولكن يبدو أن في حد مبيمضيش الورقة وأنا عارف الطريقة البيروقراطية المصرية غير طبيعية؛ انا بغسل أيدي من الناس اللي قاعدة تدي الشعب أمال فارغة وكاذبة فليصمتوا بقي قولوا للناس الحقيقة".

واختتم: "من يومين علبة السجائر زايدة 11 جنيه ومن يومين السجائر الشعبية زايدة 3 جنيه؛ أنت بتقولي مصر جامدة وبتاع انزل ألاقي الأسعار غالية؛ أنا مبحلمش أن الأسعار تنزل أنا بحلم أنها تبطل ارتفاع".

تعليقات القراء