تم نشر عناوينهم وأساميهم ..هاكرز يكشفون المجموعة الإرهابية على تليجرام ومناشدة للأمن المصري للتحرك لضبطهم

الموجز

احتل هاشتاج «القبض على مجرمين التليجرام»، قائمة الأكثر تدوينًا على موقع التواصل الاجتماعي «تويتر».

وفي تسريب لمحادثات صوتية بين شباب مجموعة «تليجرام» ظهر عدد من الشباب المصري يتحدثون، ويروجون للفكر التكفيري المتطرف، واستباحة الدماء والترويج للقتل وأعمال العنف، وهو ما دفع راود موقع التدوين العالمي «تويتر» إلى المطالبة بسرعة القبض على هؤلاء الشباب من خلال تدشين هاشتاج «القبض على مجرمين التليجرام»؛ بعد أن استطاعت مجموعة هكر اختراق مجموعتهم السرية، والحصول على بياناتهم الشخصية، والمقاطع الصوتية التي يروجون فيها للفكر المتطرف، وأعمال العنف، وتطبيق الحدود.

ونشرت صفحة وعي مصر على موقع تويتر بشأن هذه المجموعة ، حيث كتبت تقول :

من فترة اتجمعت مجموعة شباب متطرفين علي جروب شات علي تليجرام بعنوان "افضح ملحدي و شواذ مصر"

وتابعت وعي مصر : في الجروب ده كانوا بيستهدفوا نشر فضايح خاصة لناس باسم الدفاع عن الدين الإسلامي.

وأوضحت في تغريدة اخرى :

الجروب لم مجموعة من الشباب المتطرفين فكريًا و تحول الى مكان تجمع لمتطرفين بيستحلوا الخوض في الأعراض و الابتزاز الجن.سي للبنات و السب و القذف و إزدراء الديانة المسيحية .

وتابعت بشأن نشاط هذه المجموعة الإرهابية : سب المصريات ورموز الدولة من أول الرئيس مرورًا بشيخ الأزهر و البابا تواضروس و حتى أجهزة الدولة زي الأمن الوطني و الجيش المصري.

وبشأن مسئولي هذه المجموعة ، قالت وعي مصر : أدمنز الجروب ده مصريين منهم اللي موجود برا و تحديدًا في المانيا ومنهم اللي موجود و عايش في مصر بيتلذذ باستحلال الخوض في الأعراض و التشهير في اعتقاده إنه بيدافع عن الدين ضد "اللي بيحاولوا يهدموا اركان الاسلام" و في سبيل ده كف.رّوا شباب و بنات مسلمين لمجرد اعتزازهم وحبهم لبلدهم ودعموا الارهابيين و أيدوهم.

وأكدت اختراق صفحة هذه المجموعة قائلة  : النهارده الجروب بتاعهم و اللي كان واصل فوق ال١٥٠٠ عضو تعرض للإختراق من مجموعة اتسمت ب" A N U B I S" و تم نشر كتير من تفاصيلهم و عناوينهم و اساميهم وفضايحهم خلال الأسابيع اللي فاتت وحاليًا هاشتاج #القبض_على_مجرمين_التيليجرام .

واختتمت قائلة :

علي فيسبوك و تويتر شغال..تابعوا الهاشتاج عشان تعرفوا كل الصفحات اللي تابعة ليهم و اللي قالوه و عملوه أثناء تواجدهم في الجروب و بنناشد كل واحد او واحدة تعرض/ت للابتزاز منهم أو التشهير إنه يروح يقدم بلاغ في مباحث الإنترنت فورًا

نتمني تدخل الجهات الرسمية من الدولة نيابة وشرطة لمحاكمة أمثال العيال ديه ويكونوا عبرة لغيرهم

 

 

 

تعليقات القراء