فتنة وقضية رأي عام.. هاجر الشرنوبي تنفعل بسبب ما حدث لنجلها في المدرسة

أثارت الفنانة هاجر الشرنوبي، حالة من الجدل عبر موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، بعدما ما كتبت منشورًا عبرت خلاله عن استيائها الشديد من موقف تعرض لها نجلها الصغير صاحب الـ 11 عاما في المدرسة، مستنكرة تمامًا أن يكون هناك مثل هذه المواقف في مدرسة تعتبر مكانا للتربية والتعليم.

وكتبت هاجر، عبر حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "يا جماعة لو سمحتم عاوزة أخد رأيكم في حاجة، على أيامنا المؤسسة كان اسمها تربية وتعليم".

وتابعت: "هو ينفع مدرسة فاضلة تربوية تعلم الأولاد " الفتنة"؟، ينفع تستفرد بعيال صغيرة لسه سنهم ١١ سنة، وتقولوهم تعالوا قولولي إيه اللي بيحصل في جروب الأمهات؟".

وتابعت: "ينفع تخلي الأولاد يفتنوا على بعض وتلبس طقية ده لده، وتبقى مجندة طفل صغير يفتنلها ويبقى عصفورة على أصحابه!، طب هي مفكرتش في الولد اللي مجنداه ده هطلعه ايه لما يكبر، بتعلمه الفتنة وتخليه منبوذ قدام صحابه!" .

وواصلت: "لما تعرف إن ولي أمر اشتكى منها في الجروب واللي في المدرسة تستقصد ابنه في الفصل وتضحك عليه الأولاد، وتقلل منه الدرجات وتستقصده وتعيشه جوه المدرسة عيشة سودة!".

واستكملت: "ينفع تسيب الحصة وتقعد تصحح الامتحان وتقرأ الاجابات قدام الأولاد وتقعد تضحكهم على بعض بدل ما تعلمهم وتربيهم وتشجعهم..هي الأستاذة الفاضلة ماتعرفش إن التربية قبل التعليم ؟، وطايحة في العيال ومحدش بيعاقبها".

واختتمت: "غالبًا المرة اللي جاية لو الموضوع طول وفضلت بالشكل ده هكتب اسمها واسم المدرسة وهحول الموضوع لرأي عام، علشان اللي بيحصل ده في نفسية الأولاد محدش هيحاسب عليه غير أولياء الأمور لما تطلع نفسية الأولاد مشوهة بالشكل ده، وحسبي الله ونعم الوكيل في كل راعي مش مسئول عن رعيته".

تعليقات القراء